Je velmi zajímavé, že zatímco se Apple pouští do přímého boje s Adobe Flashem, komentuje jeho nevýhody, proprietárnost atd. Velmi potichu pracuje na své alternativě Flashe, založené na webových standardech po zajímavým jménem Gianduia. Apple jako vždy v podobných případech, všechny informace o tomto projektu úzkostlivě tají. Jediná demonstrace tohoto projektu byla k dispozici pouze na WOWODC minulý rok a to pod smlouvou o utajení. Nezmiňuje se o ní ani Steve Jobs, ve svých úvahách o Flashi. Nezmiňuje se o tom ani John Sullivan ve své reakcii na Steva Jobse z pozice otevřeného software.
Podrobnějších informace ke Gianduii získáte ve slovníku, i když jich není příliš mnoho. Pokud mohu soudit, tak jediné informace o něm, pochází ze serveru AppleInsider. Uvidíme, zda to není nějaká kachna, protože Gianduia se nápadně podobá rozšířenému SprouteCore.
SprouteCore, stejně jako Cappuccino či JavascriptMVC jsou JavaScriptové frameworky, které slouží jako knihovny zjednodušující práci vývojářům při vyvíjení webových aplikacích. Apple používá SprouteCore ve svých MobileMe webových aplikací.Díky využití javascriptu, pro definování kódu, HTML, CSS a obrázků pro definování GUI, s využitím těchto frameworků není nutné používat pluginy jako Flash či Silverlight. Tím také prokazují, že pro bohaté webové aplikace není nutné rozšiřování současných webových standardů a nejsou nutné ani doplňky pro webové prohlížeče.
Adobe dochází vzduch
Zatímco se Adobe Flash považoval za základní nástroj pro podporu animací, interaktivity, přehrávání videa a vývoj bohatých aplikací pro web, postupem času se jeho výhody postupně mizí a nové otevřené webové standardy začaly mít větší potenciál z hlediska výkonu i bezpečnosti.
Video: Před třemi lety, Apple požádal Google, aby YouTube začala podporovat na nových iPhone telefonech a Apple TV přímé stahování H.264 videí, místo aby serveroval pouze H.263/Sorenson Spark soubory ve Flashi, standard, který Google přijal koncem roku 2005. Výsledkem byla masová migrace k H.264 videu, což umožnilo zařízením bez Flashe přehrávat videa ze stále se rozšiřujících počtů míst, včetně Brightcove, Vimeo, ABC, CBS či Ooyala.
Animace a interaktivita: Zatímco pluginy jako Flash či Silverlight excelují ve vykreslování grafiky uvnitř vymezené zony na webové stránce, které jsou mnohem složitější provést ve standardním HTML, HTML5 nabízí sofistikované prvky, které mohou být používány pro webové hry a sofistikovanou grafiku přímo uvnitř samotného HTML. To znamená, že video a grafika jsou součástí webové stranky, může být animovaná, upravovaná a stylizovaná pomocí CSS transformací, obrácena a přesunuta na stránce či přesunuta do 3D prostoru. Flashové objekty zůstávají ve svém kontextu a nemohou být snadno integrovány do zbytku stránky. Sami se můžete podívat, co již je možné pomocí WebKitu dokázat:
- Rotující krychle
- Rotující kruhy
- 3D transformace
- Interaktivní 3D krychle
- Interaktivní 3D animace krychlí
Bohaté aplikace: Řešení Adobe pro bohaté aplikace umožňuje flash rozšířit do aplikačního frameworku, který poskytuje podobné řešení jako klientská verze javy. Microsoft do stejné role umístil také Silverlight jako řešení pro psaní aplikací na web a jeho platformě mobilních telefonů. Oproti tomu Apple spoléhá na JavaScript, takže internetové aplikace napsané pomocí frameworků SproutCore či Ginaduia či interaktivní média vytvořená pomocí alternativních lehkých frameworků pro iPhone (PastryKit), iPad (AdLib) či interaktivní obsahu uvnitř iTunes (TuneKit) a nevyžaduje žádný proprietární modul od Apple aby fungovaly.
Výkon: Vývojáři webových prohlížečů vylepšují a optimalizují výkon Javascriptu (Apple, Google, Mozilla a Opera to dělají). Tím se aplikace postavené na Javascriptu zrychlují a umožňují lepší fungování. Naopak obsah napsaný ve Flashi či Silverlightu závisí na tom, až Adobe či Microsoft vydají aktualizaci modulu a budou se zajímat o různé alternativní platformy. HTML5 již nabízí výkon srovnatelný s Flashem i když Flash měl téměř pět let na to, aby optimalizoval svůj výkon.
Bezpečnost: Další výhodou JavaScriptových frameworků je to, že používají kód prohlížeče, kód který je otevřeně kontrolován kvůli bezpečnostním chybám a jsou známé metody nejlepšího používání. Rychlé změny a uzavřený vývoj proprietárních webových modulů Adobe a Microsoftu otevírají obrovský potenciál pro komplexní bezpečnostní díry, které nejsou lidé mimo tyto společnosti vyhodnotit. Na CanSecWest, Charlie Miller odpovídal na otázku, který prohlížeče je podle něj nejbezpečnější: "rozdíly mezi prohlížeči jsou tak malé, že nestojí za to zkoumat jejich bezpečnost. Nejdůležitější věcí je neinstalovat Flash!"