Velká recenze iPadu: 8. část

Velká recenze iPadu: 8. část

Stránky Apple Insider přinesly zajímavou recenzi iPadu. Vzhledem k rozsahu této recenze a zajímavým postřehům, je zde kompletní překlad. Obrázky jsou k dispozici přímo na Apple Insider (viz odkaz pod článkem). Vzhledem k rozsahu je recenze vydána v několika článcích, zde je k dispozici obsah:

Velká recenze iPadu

Celkový dojem iPadu

iPad dává pocit solidnosti a síly, je velmi dobře přenosný a nevypadá zbytečně křehký. Přehrává všechny druhy médií, prohlíží zprávy a  informace bez námahy. Je schopen vytvářet kreativní umění i obchodní dokumenty. Je to počítač bez zbytečných částí.

Nicméně je ochuzen o některé očekávané funkce (pokud čekáte PC laptop). Je zaměřen na to, dělat 80% extrémně dobře a ignoruje dalších 20%, které pravděpodobně vůbec nepotřebujete. Nesnaží se být vším, snaží se být opravdu skvělý v tom co umí nejlépe.

Je to zcela jistě skvělý kus inženýrské práce, ale kdo ho bude chtít koupit? Kromě nadšenců, kteří kupují vše co je nové, není zřejmé jak na něj zareaguje široká veřejnost.

Není určen jako náhrada MacBooku a už vůbec ne MacBooku Pro, ačkoliv dává Apple alternativu k netbook kategorii (a ceně), kde může prodávat bez toho aniž by ztrácel peníze. Někteří lidé jsou naštvaní, že to není telefon. Další nerozumí tomu, proč jsou zde taková omezení oproti stolnímu PC, kteří zapomínají na nevýhody 400 dolarových netbooků.

Realita vypadá asi tak, že iPad je nová generace systému, které chtěl Apple uvolnit dříve, ale nevybral si to. Tvrdí se, že "Safari Pad" koncept byl vytvořen již před pěti lety, ale nedostal se na trh.

Apple si uvědomil, že musí uživatelů prodávat myšlenku postupně, nejdříve zmenšit technologii na chytrý telefon, který bude moci Apple prodávat spolu s ostatními chytrými telefony, které existovaly před iPhone. Pro chytré telefony zde již existoval fungující trh, pro tablety nebyl stále ještě vytvořen.

Když prodeje iPhone dovolili snížit jeho cenu, Apple převtělil přehrávač hudby do iPodu Touch. Ale jeho sen zůstal zaměřený na zařízení větších rozměrů, které může sloužit mnoha účelům od výukových až po zdravotní péče přes obchod a zábavu koncových zákazníků.

Pouze s úspěšným App Storem s miliardou stažených programů s více než 185 000 titulů v knihovně mohl Apple jít k médiím a vydavatelům knih a očekávat od nich, že budou spolupracovat na kompletně nové platformě. Nikdy by Apple nepodpořil, dokud by nepostavil základy.

Exkluzivní chvilka iPadu s minimální konkurencí

V tuto chvíli Apple nemá jen hezky vypadající tablet, ale také kompletní strategii, která vypadá hodně jako strategie pro vypuštění počítače Apple Macintosh, ale s mnohem větším prostorem pro jeho podporu.

iPad zatím využívá nárůstu prodeje díky technickým nadšencům a mate a omezuje ty, kteří doufali že Apple zabalí jejich PC a jeho odkaz z 1990 let do jedné obrazovky a bude pokračovat v řešení problémů, které jsou jim známé: škodlivé viry a spyware, souborový systém s potenciálem ztráty neuložených dat atd.

Na trh se dostalo mnoho alternativ iPadu, mnoho jich obsahuje odolné obrazovky, které vyžadují tlak místo aby reagovaly na dotyk. Intelovskou platformu Atom, kterou Apple odmítl a kterou ostatní výrobci PC nemohou opustit, protože Windows pracují pouze na x86 architektuře (Apple překompiloval Mac OS X pro ARM procesor, aby mohl vzniknout iPhone OS) a mnoho dalších průmyslových omezení. Chybí jim také App Store a jeho profil mezi vývojáři a vydavateli obsahu.

Pokud kdy měl Apple reálnou konkurenci k iPodu, bude snadnější si představit že iPhone a iPad možná také dostanou skutečnou konkurenci během roku či dvěma. Místo toho to však vypadá že si Apple sám definoval high end trh, který nutí konkurenci, aby pracoval více na vlastní verzi svého produktu.

Zatímco ostatní pracují na tom, aby Apple dohnali, Apple si užívá krátkou dobu stavu, kdy má jediný reálný tablet, který každý chce. Jestli se mu podaří přesvědčit širší trh, že potřebuje přenosný systém s cenou 500 dolarů, který se používá snadněji než PC je hra, kterou je těžké předvídat, ale rozhodně se nejedná o jistý obchod.

Srovnání se staršími produkty Apple

Téměř před deseti lety, Apple přesvědčil lidi aby zaplatili o 12 dolarů méně, než dnes stojí iPad (po úpravě kvůli inflaci) za 5 GB hudební přehrávač iPod. Další rok na to, Apple uvedl ještě dražší 10 GB iPod model (s cenou 499 nebo 591 v dnešních cenách).

Jen před dvěma roky, Apple prodával 16 GB iPod touch za 399 dolarů a 32 GB model za 499 dolarů. Každý kdo se obává, že Apple nebude schopen prodat větší a užitečnější iPad za stejnou cenu bez podpory smlouvy s telefonní společností zapomněl na schopnost Apple prodávat.

S iPadem je radost si hrát a pracovat. Opravdu se jedná o zjednodušení všech věcí, které děláte s počítačem bez toho,aniž by jste se starali o okna a soubory a řešily všechny ty technické detaily pod povrchem.

Nejhorší na iPadu je to, že si na něj snadno zvyknete. Je opravdu těžké se po něm vrátit k drobné obrazovce iPhone. Je návykový. Jistě, jsou zde také příjemné věci z plnohodnotných noteboků či stolních počítačů, ale je tady hodně toho co můžete udělat na Macovi, ale nikoliv na iPadu.

Podle grafu, který je u původního článku (viz odkaz níže), iPad není dražší než byl originální iPod, zejména pokud vezmete v úvahu inflaci.

Pokračování: Velká recenze iPadu: 9. část

Poslat Velká recenze iPadu: 8. část na facebook
Publikováno 30.11.2009
 

Změna barev | Autorská práva | Kontakt | Podpora | RSS kanály
© 2006 Gandalf, Design by Mirek
Creative Commons License